1:a maj i solen

Fredagen den 1:a maj 2009



Adam vill ha boll...

Man kan ha det sämre än att fira första maj med en fotbollscup i solen. Alla småkillar och småtjejer som springer runt och kämpar, sliter och njuter sprudlar av energi som smittar flera meter utanför fotbollsplanen.

Längs kortsidorna av de tre fotbollsplanerna löper en lång rad av granar. Denna rad har under årens lopp bildat ett kompakt vindskydd vilket nu gladde mången soltörstande moder. Utmed granhäcken satt de i rader med uppkavlade ärmar eller avtagna tröjor och insöp den värmande solen.

Vi som hellre ville se fotbollen fick stå ut med några svinkalla vindilar över nackhåren. Moder sol kunde inte riktigt överträffa farbror vind.

Fotboll fick vi dock se. Cupen berörde denna dag tioåriga pojkar och nioåriga tjejer. Egentligen är jag ju ledare för ett pojklag men de som spelade denna dag är ett år äldre än dem som jag vanligtvis följer. Min son och ett par killar till hade dock fått chansen att fylla ut tioårslaget och således kunde jag stå vid sidan och bara vara förälder. En uppgift som var enormt njutbar men inte tillnärmelsevis lika intressant som att få agera ledare.

Jag tror att min fotbollsspelande son har överseende med att jag gormar och hojtar som ledare, som förälder var jag dock, både av honom och den medföljande lillasystern, tillsagd att inte gasta för mycket.

- Nu gjorde du det, sa Alicia strängt till mig under dagens första match då jag ganska tyst berömde en av spelarna som slog en elegant passning från kanten in mot mitten.
- Äsch, lite måste jag ju få ropa...
- Självklart, sa en av mammorna bredvid varefter hon fortsatte skutta och hojta på mammors vis.

Efter fyra och en halv timme i solen med fotboll, grillade hamburgare, kaffe i plastmugg och föräldraspekulationer cyklade vi nöjda hem. Förutom minnen från en skön dag har jag också en fysisk fönimmelse kvar av dagen. Huden på min hårlösa panna stramade som en torkande disktrasa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0