Veckans bamba

Torsdagen den 14:e maj 2009

För ett par år sedan körde vi hårt med matlista här hemma. Vi växlade veckor och barnen var fullt involverade med helt egna matveckor.

Det gick till som så att varannan vecka tog jag och min sambo hand om och varannan vecka var det något av barnen som stod för önskemålen. Betänk nu att Alicia bara var drygt tre år när vi inledde projektet men med lite lätt vägledning kunde hon på ett storartat sätt fundera ut mat som hon ville ha.

- Det kommer ju att bli samma mat jämt, sa jag jämrande när projektet inleddes.

De första veckorna som barnen planerade började alltid med pannkakor på måndagen och följdes upp med köttbullar på tisdagen precis som jag befarat men allt eftersom veckorna gick började de ta ut svängarna. Strax innan semestern 2007 stod vi inför ett stort trendbrott då Adam inte hade med pannkakor på sin veckoplanering.

Vad jag minns var det ett utmärkt sätt att få barnen delaktiga i vardagslunken och att de åt med liv och lust när de själva varit med och planerat råder det ingen tvekan om.

Sen kom semestern och projektet föll i glömska.

Vi har gjort sporadiska försök att återuppta verksamheten men det har alltid falerat efter några dagar.

- Får jag göra en matlista, undrade Alicia häromdagen och tittade på mig med en sexårings självklara förväntansfullhet.
- Visst, du kan ta papper och penna där borta, sa jag och pekade mot ett pennskrin och ett oanvänt papper som märkligt nog låg i änden av köksbordet.
- Näe... jag vill skriva på datorn, fortsatte hon och den förväntansfulla minen ersattes av en sexårings självklara kravfyllda ansiktsuttryck.
- Öh... jaha... näe... jaja... okej då, stammade jag ur mig lika tveksamt som fundersamt.

Vi startade tröskverket och plockade fram ett vitt dokument varpå jag förstorade texten och tryckte in Caps Lock.

PANGKAKOR

KÖTDULEAOCHHMAJODA

FISKPINAROCHPOTATISMOS

RISSGRYNSGRÖT

VOFLER

HAMDURJARE

KOKADKORVOCHPOTATISMOS

Looks delicious! I mitt tycke en helt okej planering. Lite tillägg och omskrivningar för att passa mina egna GI-mässiga försök samt vissa ändringar för den vegetariska anpassningen så har vi en utmärkt grund till nästa veckas middagar.


Kommentarer
Postat av: Puff

KÖTDULEAOCHHMAJODA?

Är det Köttbullar och Majonnäs?

Eller Köttbullar och makaroner?



För övrigt har hon god smak när det kommer till mat.



P.

2009-05-15 @ 09:26:59
URL: http://refusedx.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0