Grattis!

Adams födelsedag den 27:e maj 2009

- Har du sovit gott, undrade jag sömnigt efter att ha sussat skönt i min säng i det hus som vi hyrde för nio år sedan.
- Näe... jag har haft sammandragningar hela natten, svarade min höggravida kvinna som av okänd anledning, förmodligen omsorg, inte velat väcka mig.

Kvällen innan hade vi blivit hemskickade från förlossningen med förklaringar om att det inte var tillräckligt öppet och att det "bara var vattnet som gått". Det var inte så bara, i alla fall inte för oss.

- Imorgon kommer det en bebis, sa barnmorskan sent på kvällen i ett försök att gaska upp oss molokna och hemåtvändande nästan-föräldrar.

När hon svarade mig, den där morgonen för nio år sedan, vaknade jag till på allvar och insåg att det inte var en vanlig lördagsmorgon. Jag rusade upp, skivade en hel Skogaholmslimpa och färdigställde 13 limpmackor. En ansenlig hög med bröd där tolv trettondelar ett halvt dygn senare åkte i papperskorgen i förlossningsavdelningens kök. Mackorna glömdes liksom bort i villervallan som kanske egentligen mer ska beskrivas som ett kontrollerat kaos.

Fem över halv sex på eftermiddagen såg Adam dagens ljus för första gången och våra liv förändrades för alltid.

Föga anade jag då vilken himlastormande kärleksinjektion ett barn är. Hur jävlig tillvaron än ter sig så finns det allt som oftast en glad kille att luta sig emot. En spelevink och pajas. En tänkande filosof. En envis retsticka. En underbar kille.

Hans lillasyster glöms naturligtvis inte bort i sammanhanget med sin självklara plats bredvid honom allra längst uppe på pidestalen.

Grattis Adam! Vi älskar dig mer än vi kan förklara...


Kommentarer
Postat av: Anonym

2009-05-27 @ 20:35:44
URL: http://blogg
Postat av: Veronique

Va mysigt skrivet, jag gillar =)

Att barn gör en varm å lycklig i kroppen-det visste jag

men att man kan känna så av att läsa om andras historier - visst är det härligt !!!

På återseende!

Veronique Fantastique

2009-05-27 @ 20:38:43
URL: http://blogg.aftonbladet.se/veronique/
Postat av: Åsa

Barnens födelsedagar är så härliga dagar att minnas tillbaka. Det är så bra att ni pappor kan komplettera förlossningsberättelserna. Jag menar, vi mammor kan ju vara lite borta emellanåt...:-)



Hoppas att sonen fick en riktigt mysig och speciell 9-årsdag.

2009-05-28 @ 11:09:12
URL: http://blogg.aftonbladet.se/pekingmamman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0