Glidtackling

Måndagen den 23:e november 2009


En viktig glidtackling för små tjejer och killar

Söndagen skulle bjuda på tre intressanta fotbollsmatcher på Fredrikskans konstgräs med mig i en ledarroll och min son som kämpande spelare. Lillasyster skulle hänga med som sedvanligt bihang, en roll som hon inte gillar men som hon redigt och utan att klaga finner sig i som småsyskon lär sig att göra.

- 38,3, sa jag till Adam efter att örontermometern lämnat hans öra tidigt på morgonen.

Jag fick inget svar men han sände en menande blick och insåg att de tre matcherna som han sett fram emot inte skulle avgöras med hans inverkan.

- Det är synd om Adam som har feber men jag blir lite glad, meddelade Alicia som inte sett fram emot att stå i regn och sju plusgrader en hel dag.

Efter de tre matcherna vankades det fotbollsavslutning för hela konkarongen med ungdomsspelare i föreningen. Det skulle ätas Tacos och delas ut priser. En av kalmar FF-spelarna samt en av de duktiga tjejerna från IFK Kalmar skulle berätta lite, svara på frågor och skriva autografer. En aktivitet som mina barn också fick stå över.

Vi har under säsongen pratat och tränat mycket på många saker men lagt enorm vikt vid passningsspelet. Något som verkligen betalat sig under hösten då bollen gått på snöre mellan grabbarna under matcherna. Vi har också kämpat med att stävja det liggande spelet för att få bort bland annat glidtacklingar som oftast gör mer skada än nytta för åtta- och nioåriga fotbollsgrabbar. En hel säsongs tjat om att stå upp på fotbollsplanen. Tjat om att inte glidtacklas. Tjat om skaderisk. Tjat om utvisningar och frisparkar.

Vi tycker nog att vi lyckats få bort det också även om det naturligtvis fortfarande förekommer emellanåt.

Efter fotbollsavslutningen, som jag och Adam missade, tittade min engagerade ledarkollega in och överlämnade ett litet pris till Adam. Jag tittade på det och funderade på vem som tagit beslutet att köpa in just denna lilla figur. Jag funderade på vem som designar och säljer dessa priser.

På hedersplats i varje pojk- och flickrum i vår by med omnejd kommer den att stå. Den kommer att visas med stolthet för syskon och mor- och farföräldrar. Den kommer pussas och putsas.

Den lilla men ärofyllda materiella belöningen efter en säsongs slit kommer att vara en liten söt kille med babyface som gör en klockren glidtackling. Dessutom med dobbarna före vilket ska rendera omedelbar utvisning i vilken fotbollsmatch som helst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0