Nyårslöften

- Har du något nyårslöfte? frågade jag min snart sexåriga dotter under nyårsaftonens kväll.
- Vad är ett nyårslöfte? undrade hon och tittade på mig med nyfikna ögon.

Jag förklarade så gott jag kunde innebörden av ett nyårslöfte varefter hon funderade en lång stund. Under tiden granskade jag henne och kom fram till att hon verkade fundera febrilt vilket fick mig att hoppas på nya bevingade ord från denna kloka lilla flicka.

- Nä, sa hon sedan kort och försvann.

- Har du något nyårslöfte? frågade jag min åttaåriga son en halvminut senare då han studsade förbi.
- Nä! svarade han och studsade vidare.

- Har du något nyårslöfte? undrade min sambo när jag slog mig ner bredvid henne i soffan efter att ha studerat de förvånansvärt omfattande fyrverkerierna i det lilla småländska samhället där vi befann oss för stunden.
- Nä! svarade jag relativt snabbt men med viss tvekan.

Efter en stunds funderande drog jag mig dock till minnes ett litet löfte om nyårslöfte som jag givit mig själv någon månad tidigare.

- Jo, det har jag, flikade jag in eftersom sambon tagit upp en annan tråd med svärmor som satt i soffan mittemot.
- Jag ska sova mer...

Svärmor tittade på mig och verkade fundera lite innan hon tog till orda.
- Det är inte så dumt..., sa hon sedan.

Nä, baskemej. Det är inte så dumt. I synnerhet som det inte handlar om att ligga längre i sängen om helgmorgnarna utan snarare om att komma ner i bingen i själig tid.

Vi bär nog alla på saker som vi vill ändra på hos oss själva. De saker jag finner hos mig själv är ofta relaterade till slarv, slöhet, ineffektivitet och ovilja. Jag uppfattar det som om huvudet inte alltid hänger med. Att nuet inte är lika viktigt som framtiden eller dåtiden. Detta ska jag lösa med sömn... Minst sex timmar per natt.


Kommentarer
Postat av: Mia

Tack för att du har flyttat.

/Mia

2009-01-03 @ 20:32:08
Postat av: J

Kul blogg, keep it up. Känner igen en del...

2009-01-13 @ 16:09:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0