Havregrynsgröt

Onsdagen den 18:e mars 2009


Havregrynsgröt går hem

- Imorgon måste du göra gröt till frukost, sa min dotter bestämt när vi var på väg från dagis till bilen.
- Varför då? undrade jag och åsyftade att hon vanligtvis äter frukost efter lämningen på dagis om morgnarna.
- Fröken har sagt att vi ska äta en ordentlig frukost eftersom vi ska på teater...

Morgonen efter denna order fann jag mig själv stående halvvaken vid spisen klockan kvart i sex på morgonen. Jag rycktes in i några vällingvärmarminnen och blev ömsom kall och ömsom varm vid minnena.

Morgonschemat är alltid pressat. Det hänger ju naturligtvis på mig och om jag verkligen går upp när klockan ringer klockan halv sex så funkar det. Snoozar jag så ger det utslag direkt på avfärdstiden. En kvart i bingen ger en kvarts försening...

Att i detta prassade schema klämma in frukost till barnen är något som jag slutade med för länge sedan. Dessutom finns ett fullgott och gratis frukostalternativ på fritis och dagis. På något vis går det inte att planera barnens frukost. Ibland tar det två minuter att äta fyra smörgåsar och ibland kan det ta tjugo minuter att dricka ett glas mjölk. Det är omöjligt att uppskatta tiden för den aktiviteten och således är den struken ur programmet.

Just denna morgon slevade de dock på ganska duktigt och med tillräcklig marginal stävade vi norrut mot skola, dagis och jobb. Vad jag dock inte tänkte på där i bilen var att Adam skulle haft fika med sig till ishallen. Skridskor, hjälm och annat var med men en liten fika hade glömts bort i havregrynsdimman.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0